03-07-2019
Vi kender alle betydningen af at gøre et godt førstehåndsindtryk. En etiket, der løfter dit varemærke, bliver stadig vigtigere. Vores prepress-afdeling har fokus på netop det.
Vi har mødt Mattias, der arbejder i afdelingen for at komme ind bag kulisserne og se, hvordan de arbejder.
Hvordan foregår det fra starten, når I skal udvikle en etiket til en kunde?
– Den første kontakt foregår oftest via mail eller et telefonopkald direkte til os via kundesupport eller en sælger. Når vi bliver inddraget, drøfter vi kundens ønsker om farve, form og hvilke typer informationer, de vil have på etiketten. På dette tidspunkt udarbejder vi også ofte en råskitse og et skøn over omkostningerne.
Hvilken info vil I have fra kunden?
– Efter den første drøftelse udarbejder vi et forslag i prepress-afdelingen. På dette tidspunkt plejer kunden at sende sit logo til os samt en grafisk profil, hvis de har sådan en. Alt lignende materiale gør det nemmere for os, idet det er vores opgave at få en fornemmelse af, hvad varemærket står for, og hvordan vores kunde ønsker, at det skal formidles videre til deres kunder.
"Vores opgave er at få en fornemmelse af, hvad varemærket står for.
De sidste trin – inden alt er klart – hvordan ser de ud?
– Vi sender et forslag til kunden, der kontrollerer, om etiketten ser ud, som de ønsker det, eller om der er behov for ændringer. Når korrekturen er godkendt, afgiver vi en ordre og sikrer, at farverne stemmer overens med korrekturen. Det er ekstra vigtigt at bruge den rigtige farve, og i vores afdeling har vi viden om, hvordan forskellige etiketmaterialer optager og gengiver farver, når de går gennem forskellige trykpresser.
Tak Mattias, nu har vi helt styr på, hvordan man tilfører værdi til etiketter, der er tydelige budbringer på vores kunders produkter!